Mäng


 

On üteldud, et elu on mäng. Meie ümber on palju inimesi ehk suur hulk  erinevaid osatäitjaid ning meie mängulauaks on terve maailm. Iga mängu jaoks  on vaja tunda reegleid – ilma selleta ei ole võimalik mängida, ammugi siis võita või auhinnalist kohta saada.

Meie elumängu eriliseks omaduseks on see, et saame ise kirjutada stsenaariumi ja määrata võiduvälja, milleni soovime jõuda. Valdaval enamusel stsenaariumi pole ja nad lihsalt vaatavad mängu pealt.

Meie soovime siiski auhinnaliste kohtade mängus kaasa lüüa: Me sooviks ennast teostada – anda oma panuse sellesse maailma – luua midagi, mis inimestele vajalik ja meile loomupärane on. Ja me soovime, et inimesed meie poolt loodut (tooteid ja teenuseid) ostaksid ja tarbiksid – et nad oleksid selle eest tänulikud ja õnnelikud.  Siin astub mängu esimene osatäitaja - MINU ettevõte ja eesmärgiks klientide leidmine loodud tootele või teenusele.

Eesmärk hakkas meile meeldima ning tekkis kavatsus see saavutada. Me võtame vastu otsuse inimestele oma toodetest teenustest rääkida ning neis huvi ja tähelepanu äratada. Kuidas? Mängu tuleb teine osatäitaja – Turundus.

Hakkame turundama! Uurime turgu ning leiame sobivad kliendid.

 

Kuid me oleme erinevad - Elame erinevates paikades ja ka eri riikides. Räägime erinevaid keeli. Oleme erinevat usku. Meil on erinev haridus. Saame mõistetest ja terminitest erinevalt aru, tõlgendame samu asju ja mõisteid erinevalt. Meil on erinevad huvid. Meil on erinevad tavad ja kombed. Meil on erinevad harjumused. Me saame informatsiooni erinevatest allikatest. Meil on erinev maailmavaade. Ning keegi ei tea, et me olemas oleme, keegi ei tea mida me teeme, keegi ei oska meid otsida ja keegi ei leia meid üles. Inimesel on paraku ka võime asju kahe silma vahele jätta. Ja siinkohal astub mängu kolmas osatäitja - Unikaalne Klient, kellele meie sõnum kahe silma vahele jääda ei tohi.

Oma toodetest ja teenustest rääkides peame edastama SÕNUMI, mis jõuaks potentsiaalse kliendi teadvusesse, kõnetaks teda, oleks talle kergelt ja kiiresti arusaadav, paneks ta meile soodsalt reageerima ning veenaks ostma tooteid või teenuseid just meie käest J.

Nüüd on meil appi vaja kedagi targemat kui meie. Kohe on valmis lavale astuma neljas osatäitja – Kommunikatsioon. Temaga on mõistlik hästi läbi saada ning vaadata, kuidas koostada oma sõnum ja mis vormis see kõige tõhusamalt meie kliendile edastada.

Valime esialgu ühe võimalikest abimeestest. Näiteks California ülikooli professor Albert Mehrabian´i järgi sisaldab inimeste vaheline kommunikatsioon endas 3 komponenti:

·         vokaalset (sõnad) 7%

·         verbaalset (hääl, intonatsioon, toon) 38%

·         visuaalset (vorm, proportsioonid, ilu, kehakeel) 55%

 

Nagu näeme on sellest tervikust kõige väiksema osatähtsusega sõnad ja kõige suurema osatähtsusega visuaal.

Arusaadavalt toimib kõige efektiivsemalt nende kõige kolme kombinatsioon. Et kommunikatsioon oleks täiuslik oleks sõnumi edastamisel mõistlik kasutada kõiki komponente. Kuid siis ei tohi olla nende vahel vastuolu. Näiteks kui rõhutame oma presentatsioonis kõrget kvaliteeti, siis peab olema esitletav toode tõesti väga hea kvaliteediga, toote visuaalne esitlus (näiteks tootefoto, fotod tootmisprotsessist või teenusest) väga hea kvaliteediga ja ka toote/teenuse kirjeldus sõnastuslikult perfektne ning hästi mõistetav (copywriting).

Peaksime silmas pidama veel seda, et ka suhtleja ise on sõnum (Roger Ailes) -  st meie ise ja meie firma ise peab olema sõnum. Sellises kontekstis on sõnum efektiivne ja usaldusväärne. Kui siiski avaldub vastuolu nende komponentide vahel, tekitab see peaaegu alati ebausaldusväärsust ja kõhklust. Lõpuks valib klient 100 hulgast välja 10 potentsiaalset müüjat, kellega ühendust võtta. Mille alusel ta valiku teeb ja kas me praegu satuksime nende 10 hulka?

Nüüd ilmneb, et meil on veel midagi puudu: viies osatäitja Copywrighting ja kuues osatäitja Visualiseering (fotograafia, illustratsioon, animatsioon).

 

Kokku oleme niisiis saanud 6 tegelast:

1.       MEIE (Ettevõte)

2.       Turundus

3.       Turg (KLIENT)

4.       Kommunikatsioon

5.       Copywrighting

6.       Visuaal (fotograafia, illustratsioon jne)

 

Kui jääme oma esialgse kontseptsiooni juurde, et elu on mäng, siis nüüd on aeg moodustada trupp. Seda mängu saab küll ka üksi mängida, aga mitte üksi võita.

Tundes hästi mängureegleid ja stsenaariume ning omades pikaajalist kogemust, saaksin osaleda turundusfoto fotograafi rollis teie visuali loomisel ning aidata teil võita auhinnaline koht.

 

Head pealehakkamist soovides,

Toomas Molok

MÜÜJAT PILDIST KLIENTI SILMAST – HAKKAME KLIENDILE SILMA